# Vaskiči žaidimas | Game Vaskiči to teach my son basics of programing in Lithuanian # Copyright (c) 2015 zordsdavini@gmail.com # # Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of this software and associated documentation # files (the "Software"), to deal in the Software without restriction, including without limitation the rights to use, copy, # modify, merge, publish, distribute, sublicense, and/or sell copies of the Software, and to permit persons to whom the Software # is furnished to do so, subject to the following conditions: # # The above copyright notice and this permission notice shall be included in all copies or substantial portions of the Software. # # THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO THE WARRANTIES # OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NON INFRINGEMENT. IN NO EVENT SHALL THE AUTHORS OR COPYRIGHT HOLDERS BE # LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF OR # IN CONNECTION WITH THE SOFTWARE OR THE USE OR OTHER DEALINGS IN THE SOFTWARE. from random import randrange class vaskici: ženklai = ['l', 's', 'z'] def run(self): print(""" VASKIČI ŽAIDIMAS ================ Taisyklės: Įvesk ženklo raidę: l - lapas s - šulinys z - žirklės Gero žaidimo :-) """) ėjimas = 0 pergalės = 0 pralaimėjimai = 0 while True: ėjimas = ėjimas + 1 print("\n%i ----------------------" % ėjimas) print("Pergalės %i\nPralaimėjimai %i" % (pergalės, pralaimėjimai)) spėjimas = input("Įvesk spėjimą (l, s, z): ") if spėjimas not in self.ženklai: print("Žaidimas baigtas\n") break # spėjimų logika sukelta po atskiru metodu (kompiuteris, rezultatas) = self.ai(spėjimas) print("Kompiuteris rodo: %s" % kompiuteris) if rezultatas > 0: print("Laimėjai :-)") pergalės = pergalės + 1 elif rezultatas < 0: print("Pralaimėjai :-(") pralaimėjimai = pralaimėjimai + 1 else: print("Lygiosios :-S") continue def ai(self, spėjimas): kompiuteris = self.ženklai[randrange(3)] if spėjimas == 'l': if kompiuteris == 'l': return (kompiuteris, 0) if kompiuteris == 's': return (kompiuteris, 1) return (kompiuteris, -1) if spėjimas == 's': if kompiuteris == 's': return (kompiuteris, 0) if kompiuteris == 'z': return (kompiuteris, 1) return (kompiuteris, -1) if kompiuteris == 'z': return (kompiuteris, 0) if kompiuteris == 'l': return (kompiuteris, 1) return (kompiuteris, -1) app = vaskici() app.run()